päevakajalised jutukesed asuvad: heitih.blogspot.com
maare & heiti » seiklus » ArcticCircle24

ArcticCircle24

Enne, kui järgmine seiklus käes – nädalavahetuse Xdream, katsun veel kiirelt üles riputada Soome, ArcticCircle24 mõned muljed. Tegelikult on perekond Sepp juba kõik juhtumised üles tähendanud: Leivo sellest, mis rajal tegime ja Kaja võistlusest ja lisaks ka kõigest muust :). Minu muljed on kah juba tükk aega tagasi kirja pandud, aga aja puudusel jäänud arvutinurka vedelema.

Tegelikult algas seiklus juba nädal varem, kui Karu pidi oma Chrysleri minu kätte jätma ja ise Venemaa avarustele reisima minema. Kahjuks (võib-olla meie jaoks hoopis õnneks) juhtus aga nii, et eelmise päeva õhtul otsustas Chrysleri mootor töölepingu üles öelda. Õnneks aitas meid suures mures sõber Tõnu, kes lahkelt oma samasuguse sõiduriista meie kätte usaldas. Nii me siis startisime neljapäeva varahommikul Soome poole.

raja analüüs [10.07.2009 09:11 (GMT +3)] Mida kaugemale põhja poole, seda ilusamaks ja soojemaks läks ilm, ning Pellosse jõudes paistis päike ja termomeeter näitas õhtul kell kaheksa 22 soojakraadi. Seadsime endid sisse Pello kämpingusse ja püstitasime Leivo juhendamisel telgi.

Reede hommik enam nii ilus ei ole, sajab vihma. Õnneks on vähemalt soe. Saame võistluskeskusest kaardid ja asume oma liikumisteekondi planeerima, Kaja ja Maare skaneerivad ümberkaudseid poode ja tegelevad kanuupingi otsimisega, mille tulemusena saame endale uhke kanuupingi.

Kuidagi ei suuda me ära harjuda öö puudumisega, ikka arutame, et millised etapid jäävad pimedale ajale ja siis jälle meenub kellelegi ... „pagan, pimedat aega ju ei olegi“. Tangime endid pastast punni ja läheme starti.

Stardis peab kõne üks tüseda oleku ja veidi punetava ninaga tegelane, kes ... tõesti, tõesti ... on Soome üks läbi aegade kuulsamaid suusatajaid ja Pello „oma poiss“ Eero Mäntyranta. Tema saatesõnadega stardimegi rajale.

1st LEG: To Sweden and back
orienteering 5.5 km
quest 1 15 min
quest 2 25 min

start on antud [10.07.2009 13:53 (GMT +3)] Stardipaugu järel tuleb kellelgi ujuda 25 meetrit ja tuua ära järvel, plastpudelis asuv esimese vahetuse kaart. Randy arvab, et tema ongi veidi üle kuumenenud ja teeb esimese supluse. Nüüd kilomeeter jooksu kanuude juurde. Kanuusse istudes ja sõitu alustades paneb imestama, et kõik võistkonnad kursi vasakule võtavad, samas kui meie kaardi järgi on esimene punkt hoopis paremal. Selgub, et esimene etapp koosneb kolmest „liblikast“, mis võistkonnad erinevas järjekorras võtavad.

Teeme kiirustades paar pisiviga ja jätkates kanuuetappi mööda Tornionjoki jõge allavoolu, on esimesed võistkonnad juba mõneminutilise edu sisse saanud. Tornionjoki jõge mööda allavoolu mõlades on tunne, et kanuu ei taha kohe üldse liikuda, ei tea, kas on viga kanuus või meestes, aga Vaude libiseb tasapisi eest. Meie valime veidi parema trajektoori ja vahetusalas oleme neil siiski üsna kannul.

Enne rulluisuetapile minekut saame lisaülesande - leida kolm punkti jõe ääres olevalt terviserajalt. Kusjuures lisaülesande kirjeldus antakse kõikidele võistkondadele nii soome, inglise kui ka EESTI keeles! Kui terviserada läbitud, oleme veidi nõutud – leitud on ainult kaks punkti. Õnneks on nõutuid suurem hulk ja ühiselt leiame ka viimase, kolmanda punkti, kaotame sellega umbes 12 minutit.

Rulluisk on mõnus, hoolimata vihmast, ning märjast ja konarlikust asfaldist. Vähemalt ei tule sõita ühel ringil, vaid kaardi järgi mööda tänavaid punktist punkti. Libiseme vaikselt Vaudel eest.

Team Leivo [10.07.2009 14:16 (GMT +3)] Tagasi kanuus teeme alustuseks väikese vea ja läheme valelt poolt saart. „Tänu“ sellele saame võidelda vastuvooluga ning punktis avastame ebameeldiva üllatusena, et mõned soome võistkonnad on meist mööda saanud ja ka Vaude on jälle koos meiega.

Kanuu viimane etapp vastuvoolu mööda suhteliselt kiirevoolulist Tornionjõge on vaevaline, kohati on tunne, et liigume pigem tagasi. Teeme oma variandi mööda Tornionjõe vasakut kallast ja Vaude ning Vapaa.info saavad meil sellega eest.

Rattal parandame oma veidi oma kohta ja lisaülesannete juurde jõuame veidi peale Vaudet. Kuna Randy on juba ujunud ja Leivo arvab, et tema olematu rasvakihi jaoks on karjääri karastav vesi liiga külm, siis riietatakse mind ronimisvarustusse ja saadetakse jooksule ümber karjääri, et siis vastaskaldalt karjääri laskuda ja tagasi ujuda.

Heiti laskumas ... [10.07.2009 17:58 (GMT +3)] Karjääri vastaskaldale jõudes õpetatakse seal parajasti ühte soomlast, kes pole vist kunagi enne ronimisvarustust näinud. Valus on vaadata, kuidas soomlane karjääriserval esimese kahe meetri laskumise järel tasakaalu kaotab ja siis hooga vastu kaljut mürtsatab. Pärast tervet igavikku ootamist saan ka mina laskuma. Ei tea, kas süüdi on eelmine laskuja või püüavad soomlased meid spetsiaalselt takistada, aga laskudes hoian pidurdavat kätt moepärast köiel samas kui põhiline aur läheb soomlase siunamiseks, kes julgestusköit kuidagi järgi ei taha anda.

Tagasi üle karjääri ujunud, saame legendi, mille järgi tuleb läbida jalgrattaring ning leida üks rajale pandud punkt. Stiilis „keera kõvera männi juurest alla vasakule“ ja „mine otse, möödudes kahest hoonest“ kirjutatud legend valmistab kõikidele võistkondadele tõsiseid raskusi. Vaude jääb soomlastega tiirutama, meie valime oma variandi ning pärast mõningaid vigu leiame ka punkti. Tagasiteel kohtame Vaudet ikka veel samas kohas, kus enne lahku läksime. Anname neile mõned vihjed punkti asukoha kohta ja jätkame rattaetappi.

saabume lisaülesandele [10.07.2009 19:35 (GMT +3)] Võtame ühe korraliku, 80-meetrise tõusu, mis ei taha ega taha lõppeda, ning veel paar etappi, enne kui saabume punkti 13. Nüüd saab ka Leivo ujuda, tõsi, seekord küll kummipaadiga, samal ajal kui meie Randyga tutvustame ühele kohtunikest oma seljakottide sisu.

Järgmine rattaetapp on järve äärest üles, kõrvalasuva Ritavaara otsa, ehk 120 tõusumeetrit. Selle eest allamäge, mööda suuremaid ja väiksemaid kive kihutada on puhas rõõm. Etapp KP15 – KP16 on legendis sõnastatud, kui fast leg. Ehk kolm kiireimat saavad preemiat vastavalt 15, 10 ja 5 minutit. Otsustame, et hingetuks me endid sõitma ei hakka ja piirdume kolmanda koha 5 preemiaminutiga. Ahjaa, selle 6-kilomeetrise etapi viimased neli kilomeetrit on pidev tõus.

Nüüd saame pidevale väntamisele vahelduseks veidi joosta, orienteerumisraja läbime Randy juhtimisel filigraanselt ja saame jätkata jalgrattaetappi vahetusalasse. Esimese etapi lõpuni pole enam palju, enam-vähem täpselt 50 kilomeetrit jalgrattasõitu. Etapil KP19 – KP20 teeme ka suurima vea rattaetapil ... kaotame ringiminekuga 15 minutit.

2nd LEG: The workman’s leg
canoeing 12.5 km
running 22 km

Vahetusalasse jõudes oleme olnud rajal 10:48:40, kell saab kaks, peaks olema öö. Vahetusalas ootavad meid mõned üllatused: esimeseks ja ainsaks meeldivaks üllatuseks on vahetusalas ootamas meid meie support team, Kaja ja Maare. Teine üllatus nii meeldiv pole – Kaja ja Maare teatavad, et Vaude, kes meie teadmiste kohaselt on meist veerand tundi maas on just vahetusalast lahkunud. Kolmas, veelgi ebameeldivam lugu on selles, et me ei suuda mitte kuidagi leida oma varustust, mis siia vahetusalasse saadetud.

Korraldajad on madalamad, kui muru ja annavad meile lohutuseks 1.5 liitrise Coca-Cola. Õnneks näitavad Kaja ja Maare tõelist taset, ning võluvad kiiresti meile asendusvõileivad. Korraldajatelt saame ka koos muu varustusega kaotsi läinud järgmise etapi kaardi ning võime jätkata. Kui rajameistrit uskuda, siis algab nüüd võistluste raskeim etapp.

muide ... öö on ... [11.07.2009 01:02 (GMT +3)] Lahkume koos Soomlaste Penalty-ga, seitsmendate-kaheksandatena vahetusalast ja tassime kanuu läheduses asuvale järvele. Järve peal libiseb Penalty küll tasapisi eest, aga Matovaara tipu võtmisega saame neist mööda. Ajankijärvi läbitud, tuleb selle võistluse kõige mõnusam kanuuosa – kanuuga piki Ajankijoki jõge allavoolu. Randy tüürib taga ja mina katsun ees vältida ninaga kalda rammimist, Leivo aitab keskel mõlamisega kaasa või jookseb mööda kallast, kui jõgi liiga madalaks ja kiviseks muutub. Veel väike jupp mööda järve ja 12.5 kilomeetrit kajakil ongi läbitud.

Ilma aega kulutamata jätame kanuu ja alustame jalgsietappi. Kuna esimesed kuus kilomeetrit on meie jalge all tee, siis teeme kerget sörki, osalt ka selleks, et soomlastelt eest minema saada. Kaart on hea ja maastik ilus, ainukesed, kes meie idülli rikuvad, on meeletud sääskede-kärbeste-parmude hordid, tänu neile oleme sunnitud enamuse etapist jooksma, et meid päris nahka ei pistetaks. Randy teeb kaardilugemisel head tööd, oleme jooksuetapil Vaude ees kolmandad. Seda uskumatum tundub põhja kuningate (Northern Kings) aeg, kes edestavad meid lausa 51 minutiga!

3rd LEG: Back to civilization
biking 36 km
orienteering 6 km

Kulutame vahetusalas rekordiliselt vähe, vaid 6 minutit ja lahkume jalgrattaetapile. Sõita tuleb kolm lihtsat etappi, kogupikkusega 26 kilomeetrit. Kuna kolm etappi ulatuvad üle kolme A3 kaardilehe, siis jagame kaardilehed Randyga ära ja loeme kaarti kordamööda.

Etapil KP28 – KP29 juhtub ka üks lõbusam seik: lükkame oma jalgrattad parajasti metsast tee peale ja saame sõitma hakata, mina Randyst-Leivost mõnikümmend meetrit ees, kui metsast hüppab otse minu ette põhjapõder. Viskab pilgu minu poole ja pistab siis piki teed plagama, täpselt selles suunas, kuhu meilgi vaja minna. Sõidame siis põdra järel ja ootame, et ta metsa keeraks. Kes on näinud põhjapõtra elu eest kappamas, see teab, kui naljakas vaatepilt see on. Põder ähib varsti, nagu sepalõõts. Meie üritame hoida kerget pikivahet, aga päris alla ei taha kah hoogu lasta, põder aga kihutab mööda teed ja ei mõtlegi metsa keerata. Korra, kui vahe veidi pikem, pidurdab põder ja pöörab sarved ähvardavalt meie poole ... nähes aga, et meie ei mõtlegi peatuda, pöörab põder kiirelt otsa uuesti ümber ja kihutab edasi. Pärast pea kolmekilomeetrist teejooksu tuleb õnneks ristmik, kus põdra ja meie rajavalikud lähevad lahku – saame uuesti tempot tõsta.

Mõned kilomeetrid hiljem oleme punktis KP30, ja alustame jälle jooksmist. Kusjuures jooksukaardiks on orienteerumiskaart 1:10 000 / 5 m, ehk see peaks olema meie trumpala. Seekord mitte ... kaldume kohe esimese punktiga tugevalt vasakule ja teeme viieminutilise lisakaare. Edasi jätkame tujutult, tempo on nullis, jalutame, teeme paar lisakaarekest, võitleme putukatega ja kirume korraldajaid, kes on etapi nimeks pannud „tagasi tsivilisatsiooni“, kui ometi pole tsivilisatsioonist haisugi.

Olen jõudnud huvitavasse staadiumisse – pidevalt on kole janu, aga iga lonks, mis sisse juua, tuleb hetke pärast uuesti välja. Teistel on sama olukord, teeme päris tihedalt metsapeatusi.

pasta ja õlu [11.07.2009 15:30 (GMT +3)] Kuuendas punktis teeme suurema vea – läheme punkti nõlval liiga kõrgelt võtma ja tiirutame siis pead laiali. Lõpuks käime endid teel paika panemas ja võtame siis punkti – kokku kulub punkti otsimisele pea täpselt pool tundi! Meile jõuab järgi Team Penalty Adventure 2. Viimased kolm etappi kõnnime-sörgime, lõpus rohkem joostes, et soomlastega väike vahe enne rattaetappi sisse saada.

Juba tuttavat teed mööda, sõidame ratastega vahetusalasse.

4th LEG: Pello rapids
running 12 km

Jälle jooks, seekord 1:30 000 kaardiga, osa ka 1:10 000 orienteerumiskaardiga. Stardist on kulunud aega üle 21 tunni. Kuna soomlased hingavad kuklasse, siis alustame suhteliselt tempokalt ja kõnnime ainult järsemad tõusud. Tuleb välja, et nii on päris hea, ning jätkame samamoodi jooksuetapi lõpuni. Jooksuetapi viimasesse punkti on tulnud meid ergutama meie support team, kes pärast ergutamist meist jalgratastega uuesti mööda, viimasesse vahetusalasse kihutab.

5th LEG: Last rites
rollerblading 12 km
canoeing 12.3 km

Team Leivo [photo Ari Linkolehto] Ja ongi nagu peaaegu kõik, veel väike rulluisuetapp, seekord kuiva ilmaga, teeme selle suhteliselt rahulikus tempos. Kiiret kah tegelikult ei ole, meie ees olev, neljanda koha võistkond on meist üle 50 minuti ees, kuues koht kaotab nüüd juba üle 20 minuti.

Veel viimast kord kanuusse ja mööda Tornionjoki jõge allavoolu. Hakkame tasapisi kanuuga harjuma. Viimasesse kanuupunkti jõudes liigub kanuu juba lõpuks päris korralikult. Kanuusõit lõpuks selgeks saanud, jätame kanuu vahetusalasse ja jookseme finišisse. Viiendad ... 25:27:20 ... Vaude on lõpetanud kolmandana, meist 1:10:54 varem ... võitja, Northern Kings on lõpetanud ajaga 21:46:11.

Support crew on meil finišis vastas ... jääkülmade Saku Originaal õlledega, mis tuleb välja, on kõrvalt poest ostetud, kus eesti õlled pidavat kõrvuti soome õlledega müügil olema. Hea valik support crew poolt igatahes :).

Võiks arvata, et pärast ööpäevast ülevalolekut tuleb uni kiirelt, aga tegelikult grillime ja tšillime veel südaööni.